Ullis Sandberg

Ullis Sandberg, 48 år, kommunalråd med ansvar för Samhällsbyggnad.

Jag växte upp i Brickebacken i en stor familj och fick tidigt med mig en tro på att idéer går att förverkliga om vi jobbar tillsammans. Min familj engagerade sig bland annat i Hyresgästföreningen och var med och startade den kooperativa föreningen Trädet som samlar ideella föreningar i Brickebacken.

I tonåren växte mitt politiska engagemang fram tillsammans med punken när vi samlades för att fixa egna replokaler och hålla fritidsgården öppen. Det är det som är politik, när många vill något och är beredda att jobba för det så blir det verklighet.

Jag har länge varit fritidspolitiker vid sidan av jobb och studier samtidigt som jag i perioder varit ensamstående förälder. Nu har jag fått möjligheten och förtroendet att på heltid ägna mig åt politik inom Samhällsbyggnadsområdet. Ett omfattade arbete där vi Socialdemokrater både idag och historiskt tagit politiskt ansvar för Örebros tillväxt och utveckling.

Vi har det senaste decenniet gått från staden lagom till en plats där allt är möjligt, med ett attraktivt universitet, ett universitetssjukhus, ett växande näringsliv och ett stort kultur- och nöjesutbud som idag nästan ses som en självklarhet.

Örebro är en stad där vi möts. En stad med många utemiljöer där människor i olika åldrar och från olika bostadsområden kan träffas. Vi utvecklar till exempel både grönområden och stimulerar leklust för olika åldrar när vi satsat stort på att utveckla Varbergaskogen, Vivallakullen och Tybbleparken.

Örebro är också en stad som utvecklas för framtiden. Det är därför vi tillsammans med Regionen gör en satsning på förbättrad kollektivtrafik, BRT eller spårvagn på hjul, för att fler ska kunna förflytta sig snabbare i en stad som växer.

När Örebros befolkning växer måste vi också skapa förutsättningar för alla att få tag i en bostad. När nya områden byggs skapar vi plats för blandade upplåtelseformer, människor som äger sitt boende eller hyr sitt boende ska kunna bo sida vid sida och ha sina barn i samma skolor. Jag har själv bott i hyresrätt hela mitt liv, vilket jag fortfarande gör, och om vi ska ha en fungerande bostadsmarknad måste vi också se till att det byggs lägenheter som vanliga människor har råd att bo i