Sista dagen att rösta i Kyrkovalet!

19 september

Hur vet man hur man ska rösta i Kyrkovalet? Var röstar man? Här förklarar vi hur du gör för att rösta.

Svenska kyrkan är Sveriges största medlemsorganisation med över fem miljoner medlemmar. Senast den 19 september avgör medlemmar med rösträtt vilken inriktning Svenska kyrkan ska ha. Rösträtt har alla medlemmar över 16 år. Senast den 1 september kommer den med rösträtt att ha fått sitt röstkort och mer information om var din vallokal som du lägger din röst i finns.  Du med rösträtt har tre val att göra, val till;

Kyrkomötet; Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och beslutar om frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan.

Stiftsfullmäktige; Stiftsfullmäktige är stiftets (en geografisk region, till exempel Strängnäs Stift) högsta beslutande organ.

Kyrkofullmäktige; Kyrkofullmäktige är församlingens eller, om församlingen ingår i ett pastorat, pastoratets högsta beslutande organ och har bland annat till uppgift att besluta om församlingens mål, riktlinjer och budget.