Demokratistudiecirkel med Stora Mellösa Socialdemokratiska förening

02 november

För ungefär hundra år sedan fick kvinnor och män allmän och lika rösträtt. Det har varit en lång väg fram till demokratins genombrott 1918–1922 och demokratiutvecklingen harfortsatt därefter. Demokratin står nämligen aldrig stilla. Även i framtiden kommer vi att behöva fundera över folkstyrets grundläggande frågor!

-Ur Riksdagens studiematerial

I denna studiecirkel ställer vi oss bland annat dessa frågor:

• VILKA ska få vara med och bestämma? Ska precis alla få rösta, eller bör väljarna uppfylla vissa krav?
  • VAD ska medborgarna styra över? Ska vi sträva efter ett samhälle där många beslut fattas gemensamt med demokratiska metoder, eller bör varje person få bestämma det mesta själv?”

Det ovanstående är taget ur det demokratimaterial som riksdagen tagit fram och som är både riktigt spännande och lättläst. Du är välkommen att vara med i vår demokratistudiecirkel. Den är öppen för alla som är intresserade! Vi kommer att använda riksdagens intressanta demokratimaterial när vi ses. Vi ses tre gånger med olika innehåll varje gång.

Plats: Hemifrån digitalt via ett program som heter Zoom (du som anmäler dig kommer få information om hur det fungerar)
Tid: 18:00-20:00
Dagar: Måndagar 2/11, 16/11, 30/11