Världens längsta 1 maj-tåg

Parollen för första maj 2021 är ”Välfärden först”. Även i år kommer 1 maj-firandet bli digitalt med en nationell sändning och lokala digitala arrangemang. Socialdemokraterna i Örebro kommun bjuder in till världens längsta 1 maj-tåg, digitalt.

– I år kommer vi börja första maj redan tio dagar i förväg, sedan kommer lokala företrädare både från partiet och LO att 1 maj-tala i videoform på vår Facebooksida, lite skämtsamt kan vi säga att det blir världens längsta 1 maj-tåg nu när vi inte kan samlas i tusentals på gator och torg, säger Jan Zetterqvist, ordförande för Örebro arbetarekommun.
Videoklippen kan både ses när de släpps, varje dag i en nedräkning på tio dagar fram till 1 maj då huvudtalaren släpps klockan 10.15. Efter klippen publicerats kommer de finnas kvar på facebooksidan med hashtaggen #världenslängsta1majtåg för att alla ska kunna se och sprida klippen.

Nationellt
Den nationella sändningen med bland andra statsminister Stefan Löfven görs tillsammans med partiet och LO kommer kunna ses på Socialdemokraternas sidor på sociala medier, till exempel Facebook. Arrangemanget kommer att sändas mellan 10.30-11.30.
– Parollen när arbetarrörelsen samlas för årets 1 maj är ”Välfärden först”. När vi bygger samhället starkare efter pandemin sätter vi välfärden först i alla lägen. Det är vad valet nästa år kommer handla om, och där tar vi avstamp första maj, säger Lena Rådström Baastad, partisekreterare Socialdemokraterna och Örebroare.