Ny förskola i Södra Ladugårdsängen

I Södra Ladugårdsängen växer en ny stadsdel fram. Planeringen för att kunna erbjuda barnomsorg för barnen i området är därför i full gång. På fastigheten Biplanet kommer en förskola med fem avdelningar att byggas

– Vi har arbetat fram en konceptförskola som vi kallar Framtidens förskola 2.0. Det konceptet kommer vi använda här, men med justeringar för att förskolan ligger i botten på ett flerbostadshus och inte är en fristående byggnad, säger Jessica Ekerbring (S), vice ordförande programnämnd Barn och utbildning.

Förskolan byggs tillsammans med Öbo i bottenplan på ett flerbostadshus och kommer rymma både matsal och tillagningskök.

Förskolegården finns uppritad i förstudierapporten och kommer byggas utifrån olika lekzoner, en trygg zon närmast huset för den lilla gruppen och en mer äventyrlig zon längre bort.

När Örebro växer behövs fler förskolor för att fylla behovet av förskoleplatser. Att Örebro växer är en förutsättning för att möta den demografiska utmaning med en större andel äldre och unga. Ett Örebro som växer och ett växande näringsliv är en förutsättning för att värna välfärden.

Beslut om byggnation fattas på sammanträdet för Programnämnd Barn och utbildning den 3 september.