Kommunstyrelsens ordförande John Johannson i Örebro för Socialdemokraterna.

Ett år med förändringar och tuffa restriktioner – med hopp om en ljus framtid

Så har ännu ett år snart gått och det har varit ett mycket speciellt år. Vi har genomlevt ett helt år med pandemin, med restriktioner som har påverkat våra liv och vårt partiarbete.

Aktiviteter har ställts om eller ställts in. För mig har året varit extra speciellt – den 1 oktober fick jag ert förtroende att tillträda som Kommunstyrelsens ordförande. Det har varit en intensiv start, men jag är glad och tacksam över att inte behöva vara ensam i arbetet med att driva vår politik.

Även nationellt har Socialdemokraterna en ny ledning och Sverige har fått sin första kvinnliga statsminister. Genom mina år i politiken har jag hört många tal men frågan är om inte Magdalena Anderssons tal på partikongressen i november är det absolut bästa. För mig fångade hon det som är det allra viktigaste att bära med sig just nu; vi har framtiden för oss!

Så här sa Magdalena Andersson: ”När vi socialdemokrater går in i vårt andra 20-tal, så gör vi det i en ideologisk styrkeposition. När jag ser ut över världen kan jag inte dra någon annan slutats. Motvinden har mojnat. I de globala krisernas tid är det uppenbart för allt fler. Vinden blåser för oss socialdemokrater.”

Jag delar helt hennes bild. När pandemin slog till mot samhället var det inte mer individuella lösningar som folk efterfrågade. Ingen bad om försämrade trygghetssystem, ingen önskade mer privatiserad välfärd eller att människor skulle drabbas hårdare ekonomiskt vid sjukdom eller arbetslöshet. Tvärtom – då om inte förr insåg alla hur viktigt det var med gemenskapen, den solidariska välfärden och att människor faktiskt har råd att få vara hemma vid sjukdom.

Eller ja, här har jag fel. Alla insåg inte detta. Även kommande val kommer högern att gå till val på en politik för ökad otrygghet och fler privatiseringar. I Örebro vill Moderaterna exempelvis privatisera all hemvård, trots att 85 procent av de som har hemvård vill att kommunen ska utföra den.

Så valet den 11 september kommer att vara ett viktigt val och även om vinden blåser för oss kommer inte valsegern att komma utan att vi kämpar för den. Vi måste knacka dörr, vi måste prata med örebroarna, vi måste finnas tillgängliga på gator och torg.

Låt oss arbeta hårt nästa år för att stoppa högerns otrygghetschock och för att vi ska kunna fortsätta göra Örebro och Sverige bättre för alla.

Men innan dess – låt oss njuta lite av julens värme och frid.

Och låt oss alla tänka på varandra – vi behöver det. Låt oss ge varandra tid, låt oss göra famnen vid, som Bo Setterlind skrev. Jag vet att några av er kommer att få arbeta, även på julen. Och jag vet att ensamheten som är ett så stort problem i samhället känns extra påtaglig under julen för många, speciellt i dessa tider. Svenska kyrkan, Verdandi och många andra gör ovärderliga insatser för att något avhjälpa detta – läs gärna på deras hemsidor om hur du kan stötta, eller ta del av, deras viktiga arbete.

God jul och ett gott nytt år önskar jag er alla!

John Johansson, Kommunstyrelsens ordförande