8 miljoner i satsning mot ensamhet bland äldre

Under 2021 fortsätter Örebro kommun att satsa på att förbättra måendet och bekämpa ofrivillig ensamhet hos äldre.

– Det här är en utmaning som blivit än större på grund av pandemin därför satsar vi på att fortsätta skapa flera smittsäkra mötesplatser för äldre och öka bemanning inom omsorgen genom en satsning från regeringen. Äldre måste få känna sig trygga och inte isoleras i ofrivillig ensamhet, säger John Johansson(S), ordförande för programnämnd social välfärd.

Örebro är inne på sitt andra år i en treårig satsning för att jobba mot ofrivillig ensamhet och öka kvalitén i omsorgen av demenssjuka. Projektet är statligt finansierat och för 2021 kommer nämnden att rekvirera drygt 8 miljoner kronor. Dessa kommer att användas till bland annat utökad bemanning, utbildning, forskning och kulturaktiviteter.

Förra året kunde kommunen inom satsningen bland annat genomföra uppsökande verksamhet, informationsinsatser och möjliggörande av smittsäkra besök på boenden.